Fermierii români au lansat programul național „Porc Crescut Românește”

2,5 milioane de euro investiți în cea mai modernă seră românească – Sera Biled Timişoara
23/10/2017
Noul proces de planificare a acheltuielilor UE este prea lung și complex
16/11/2017

Fermierii români au lansat programul național „Porc Crescut Românește”

Inițiativa dezvoltată pentru consumatori de către asociațiile de profil din domeniu are în vizor să redea cărnii de porc crescut în România supremația pe masa românilor. Acest lucru poate fi realizat prin înființarea raftului de carne de porc românesc, semnalizat distinctiv în retailul modern, prin implicarea autorităților pentru combaterea etichetării greșite și a dezinformării consumatorului, dar și a consumatorilor care trebuie să își îndrepte atenția către produsele autohtone.

Fermierii români au lansat programul „Porc Crescut Românește”, în cadrul unui eveniment organizat vineri la Indagra, la care au participat importanți crescători de porc, reprezentanți ai autorităților (Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale, ANSVSA, AFIR) și asociațiile de profil.

Programul este o inițiativă a fermierilor români pentru consumatorii români, care își propune să redea cărnii de porc autohton supremația pe masa consumatorilor prin informarea acestora asupra calității cărnii de porc de la noi și implicarea românilor în susținerea producției locale. Fermierii își propun astfel să tragă un semnal de alarmă asupra faptului că porcul crescut în România este pe cale să dispară de pe masa românilor.

Programul național „Porc Crescut Românește” este un proiect inițiat de asociații de profil, cum ar fi Cooperativa Țara Mea, Federația Națională Pro Agro, Asociația Producătorilor de Carne de Porc din România, Asociația Fermierilor cu Investiții în Sectorul Suinelor, Asociația InfoCons, r și Asociația AgroInteligența și Centrul pentru Management Agricol.

Reprezentanții asociațiilor au prezentat situația pieței românești de carne de porc, atrăgând atenția asupra creșterii constante a importurilor de carne de porc.

 „Uniunea Europeană este un exportator net de carne de porc, dar România este un importator net  – aproximativ 50% din carnea de porc din comerțul modern și tradițional este importată”,  a subliniat Ioan Ladoși, Președintele Asociației Producătorilor de Carne de Porc din România.

Nu mai puțin de 316.960 tone de carne de porc au fost produse în unitățile autorizate de abatorizare, în anul 2016, în timp ce importul a ajuns la 223.752 tone de carne de porc. „Avem ferme noi, moderne, cu cinci clase peste majoritatea fermelor din UE. Avem această infastructură. Cu toate acestea, efectivul de porcine al României a scăzut cu peste 300.000 capete în perioada 2009 – 2016, în timp ce importurile cresc. În ritmul acesta, carnea de porc românesc va dispărea din farfuriile românilor, afectând grav un sector important al economiei naționale”, a completat Ioan Ladoși.

Consumăm cu 30% mai puțină carne decât europenii

Carnea de porc românesc este net superioară celei de import, au afirmat fermierii, subliniind faptul că în România consumul pe cap de locuitor este de 30-32 kg porc pe an, cu 30% sub consumul mediu al țărilor din UE.

La raft, românii ar trebui să se oprească doar la carnea de porc autohtonă, din câteva motive clare. „În primul rând prospețimea. Lanțul de aprovizionare este extrem de scurt și transparent, carnea de porc românesc ajungând la raft în 24-36 de ore de la fermă. În același timp, gustul și calitatea sunt net superioare cărnii din import. Porcii crescuți în România sunt hrăniți cu cereale românesti de calitate, iar carnea are un conținut optim de grăsime intramusculară care îi dă un gust specific porcului românesc. Consumatorul trebuie implicat, trebuie convins – carnea de porc românesc este mai bună și mai proaspătă.”, a afirmat Adrian Balaban, medic veterinar, fermier și membru APCPR,

Prin lansarea acestui program, fermierii solicită în mod impetuos înființarea raftului de carne de porc românesc, semnalizat distinctiv în retailul modern. De asemenea, fermierii cer consumatorilor să fie implicați și proactivi în apărarea porcului crescut românește, cumpărând produse autohtone și sesizând autoritățile de supraveghere a pieței neregulile în ceea ce privește etichetarea greșită a produselor. Nu în ultimul rând, inițiatorii programului au solicitat sprijin din partea autorităților competente pentru combaterea etichetării greșite și a dezinformării consumatorului.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *